Thursday 20 August 2015

Karangan 12 : Aku Sebuah Telefon Bimbit

                                            

                                             Karangan 12 : Aku Sebuah Telefon Bimbit


             Aku sebuah telefon bimbit yang canggih.Aku bernama Samsung Galaxy S5 dan aku berwarna hitam.Aku dilahirkan di sebuah kilang elektronik yang terletak di Senai, Johor.

          Setelah siap dibuat,aku diletakkan di dalam sebuah kotak.Selepas itu, aku  dihantar ke sebuah kedai telekomunikasi di Skudai.Aku berharga RM1800.Aku berkenalan dengan rakan-rakan seperti Oppo,Sony,Iphone dan sebagainya.Aku dan rakan-rakan dipamerkan di dalam almari kaca.Kami menunggu tuan kami dengan sabarnya.

          Pada suatu hari,seorang wanita berkunjung ke kedai tersebut.Beliau ingin membeli telefon bimbit untuk anaknya sebagai hadiah hari jadi.Beliau membelek-belek aku dan mencuba beberapa fungsi aku yang canggih. Beliau tertarik oleh keanggunan aku lalu membeli aku.Aku dibawa pulang ke rumahnya.

          Tuan aku bernama Anis.Dia pemuda yang rajin dan bertanggungjawab.Anis menjaga aku dengan baik bagai menatang minyak yang penuh.Anis membawa aku ke pejabat semasa bekerja.Rakan Anis memuji kecanggihan aku. Aku berasa bangga dan aku suka akan tuan aku.

           Anis menggunakan aku untuk berhubung dengan kawannya.Aku juga digunakan untuk melayari Internet.Anis selalu menggunakan aku untuk menghantar pesanan ringkas kepada kawan-kawannya.Dia juga bermain permainan komputer atas talian untuk melapangkan fikirannya.

          Tuan aku menggunakan aku dengan cermat.Aku bersyukur kerana mempunyai tuan yang baik.Aku akan terus berkhidmat untuk tuan aku.


78 comments:

  1. Bagus!!! Tetapi terlalu panjang untu format sekarang

    ReplyDelete
  2. Bagus!!! Tetapi terlalu panjang untu format sekarang

    ReplyDelete
  3. Bagus tapi terlalu panjang saya nk 5 perenggan je

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. how to you do this??very nice!

    ReplyDelete
  7. Very good saya suka!

    ReplyDelete
  8. Good tetapi terlalu panjang

    ReplyDelete
  9. Thank you for help me.sangat bagus!!!😄😄😄

    ReplyDelete
  10. Nice i like it.it may help to write karangan practice for upsr

    ReplyDelete
  11. very good.. saya guna ini untuk ujian dan dapat full markah(untuk karangan)

    ReplyDelete
  12. Hmmm Worlds corrected karangan

    ReplyDelete
  13. Karangan yang bagus cikgu tan

    Saya suka karangan.anak saya boleh baca.

    ReplyDelete
  14. This is very big karangan kids cannot write this karangan

    ReplyDelete
  15. kami kata nak karangan pendek bukan karangan panjang

    ReplyDelete
  16. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

    ReplyDelete
  17. Amazing I like this so good saya suka karangan ini

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍

    ReplyDelete
  20. Good job
    i can write for my karangan

    ReplyDelete
  21. 人物作业密码的人。像我这样修鞋的人。全部的人。

    ReplyDelete
  22. Super awesome well done on this

    ReplyDelete
  23. Hebat! Dan soalan pun bagus!👍👍👍

    ReplyDelete