Thursday 19 July 2012

Contoh karangan 7:Laporan lawatan ke kilang nanas


                                                      Karangan 7 : Laporan Lawatan

Laporan Lawatan Ke Kilang

            Pada 12 Julai 2015 yang lepas,Persatuan Sains SJK © Pu Sze telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Kilang Nanas Lee Rubber.Kilang nanas tersebut terletak di Skudai.Kami menaiki bas sewa yang berhawa dingin ke sana.
            Rombngan kami terdiri daripada 30 orang murid dan empat orang guru pengiring.Kami diketuai oleh Cikgu Qiaokelic Tan.Tujuan lawatan sambil belajar ini adalah untuk menambahkan pengetahuan dan membolehkan murid melihat bagaimana nanas diproses.
            Setibanya di destinasi,pengurus kilang ,Encik Ooi menyambut kami dengan tangan terbuka.Beliau memberi taklimat ringkas kepada kami.Kami diingatkan supaya mematuhi peraturan kilang semasa berada di dalam kilang.Kemudian,beliau membawa kami melawat kilangnya.
            Rombongan kami dibawa melawat setiap bahagian kilang mengikut kumpulan.Kami melihat bagaimana nanas dipotong,diproses dan ditinkan.Encik Lim juga memberi  penerangan kepada kami.Kami pasang telinga dan mendengar dengan teliti.Selain itu,kami juga menonton tayangan video dan melihat pameran perusahaan nanas di sana.
            Sebelum meninggalkan kilang,kami menikmati jus nanas yang enak.Encik Lim juga menghadiahkan nanas dalam tin kepada kami.Kami mengucapkan terima kasih kepada beliau.Kami berasa gembira menerima buah tangan.
            Rombongan kami tiba di pekarangan sekolah pada waktu tengah hari.Lawatan ini telah meluaskan pandangan dan menambahkan pengetahuan kami.


Disediakan oleh,                                                                                                                        18 JULAI 2015.

______________
(TANG TING TONG)
Setiausaha
Persatuan Sain
SJK ( C ) Pu Sze.


4 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  2. Boleh hantar karangan yang terbaik ?

    ReplyDelete