Wednesday 18 July 2012

Contoh Karangan 6 : Perhimpunan Di Sekolah Saya


                                      Karangan 6 : Perhimpunan Sekolah Saya

           Perhimpunan sekolah saya diadakan pada setiap hari Isnin.Selepas loceng berbunyi,murid-murid beratur dan berkumpul di dewan mengikut kelas masing-masing.

            Pada mulanya,murid-murid berdiri tegak menyanyikan lagu Negaraku dan lagu Negeri Johor.Serentak itu, Jalur Gemilang dinaikkan oleh pengawas.Kemudian,ketua pengawas mengetuai semua murid melafazkan ikrar.Murid-murid membaca ikrar dengan penuh semangat.
            Selepas itu,guru penolong kanan membuat beberapa pengumuman.Beliau selalu menasihati murid-murid agar mematuhi peraturan  dan menjaga kebersihan sekolah.Murid-murid pasang telinga dan mendengar dengan teliti semasa guru berucap.
            Kemudian,Guru Besar dijemput untuk memberikan ucapannya.Beliau menasihati murid supaya rajin belajar untuk memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.Guru Besar juga menyampaikan hadiah kepada murid yang mencapai kejayaan.Beliau mengucapkan tahniah kepada murid yang telah mengharumkan nama sekolah.
            Semasa perhimpunan diadakan,guru bertugas mengawal disiplin murid di dewan.Murid-murid senyap dan berdisiplin semasa perhimpunan dijalankan.Perhimpunan mengambil masa lebih kurang setengah jam. Perhimpunan diakhiri dengan nyanyian lagu sekolah dan lagu 1 Malaysia.
Selepas bersurai,murid-murid beratur dengan tertib untuk pulang ke bilik darjah masing-masing.




15 comments: