Thursday 19 July 2012

Contoh karangan 8 : Perpustakaan Sekolah Saya


                                             Karangan 8 : Perpustakaan Sekolah Saya

            Di sekolah saya terdapat sebuah perpustakaan yang besar dan luas.Perpustakaan sekolah saya berhawa dingin dan beroperasi setiap hari.
            Terdapat pelbagai bahan bacaan di perpustakaan sekolah saya.Bahan bacaan tersebut termasuklah buku cerita,buku rujukan,majalah,ensiklopedia dan sebagainya.Semua bahan bacaan tersusun rapi di atas rak dan di dalam almari.
            Pada waktu rehat,murid-murid berkunjung ke perpustakaan untuk meminjam dan memulangkan buku.Ada juga murid yang membuat rujukan,membaca dan mengulang kaji pelajaran di sana.Selain itu, murid-murid juga boleh melayari internet di perpustakaan untuk mencari maklumat.
            Semasa berada di perpustakaan,kita mesti mematuhi peraturan perpustakaan.Kita patut senyap supaya tidak mengganggu murid-murid lain.Sesiapa yang lewat memulangkan buku akan didenda.Kita juga patut menjaga kebersihan dan menghargai buku di perpustakaan.
            Beberapa orang pustakawan yang bertanggungjawab bertugas di perpustakaan.Mereka membantu guru menyusun,membalut dan merekod buku-buku baru.Semua urusan perpustakaan dilaksanakan dengan komputer.
            Saya sentiasa berkunjung ke perpustakaan untuk membaca.Membaca menambahkan ilmu pengetahuan saya agar tidak menjadi katak di bawah tempurung.








7 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Very good wng very interested

    ReplyDelete
  3. Wow super👍👍👍👍👌👌👌

    ReplyDelete
  4. Very good 👌👌👌👌👍👍👍👍👏👏👏

    ReplyDelete
  5. Very good 👌👌👌👌👍👍👍👍👏👏👏👏👏👏👏👏

    ReplyDelete